Töltött portobello gomba (téné, vegán, "műsajt" nélkül!)


Hú!

Ez valami elképesztően jól sikerült. 🍄🍄🍄

Csodálatos Portobello gombákat vettem - az Auchanban 1000 Ft volt 4 fej, tehát nem 'úri receptről' van szó. 😉

Megtöltöttem őket lencsés-spenótos-szárított paradicsomos egyveleggel és saját készítésű kesusajt szósszal öntöttem le. Árpagyöngyös rizibizit főztem mellé, ami szerintem szuperül kiegészíti a töltött gombát íz- és "tápértékügyileg" is.  

Ha gluténmentesen szeretnéd elkészíteni, az árpagyöngyöt helyettesítsd (barna) rizzsel.


Kesusajt? 
Bizony! Már korábbi vegán receptjeimben is találkozhattál vele. 

Miután egyszer elolvastam a boltban kapható "vegán sajtok" összetevőit, elhatároztam, hogy többet nem veszek ilyen termékeket. Akkor már inkább a normál sajt... de legjobb ez a kesusajt, higgyétek el. Gyakorlatilag bármikor el lehet készíteni, ha tartasz otthon nyers kesudiót.


Nagyon villantós étel, de igazából nem túl bonyolult. Kevesebb, mint egy óra alatt elkészíthető, de ezen belül max. 20-30 percben igényel aktív figyelmet.


Tápanyagok
Ez egy teljesen tápláló fogás: sok zöldséggel, rosttal + lassú felszívódású szénhidráttal (az árpagyöngynek hála) + növényi zsírokkal (kesudió) + fehérjével (lencse, borsó, kesudió).



TÖLTÖTT PORTOBELLO GOMBA

Hozzávalók (2 főre)

  • 4 db portobello gomba (nagy méretű csiperkével is működik)
  • 1 evőkanál repce- vagy olívaolaj
  • 4 gerezd fokhagyma
  • 6 gombóc mirelit LEVELES spenót, kiolvasztva, lecsepegtetve
  • 100g olajos szárított paradicsom, kisebb darabokra vágva
  • 1 konzerv lencse leöblítve, lecsepegtetve
  • só, bors
  • opcionális: 2 evőkanál (bio) növényi tej vagy szójaszósz

"Kesusajt" szósz:
  • 1 bögre (1 bögre=240 ml) natúr kesudió, 2-4 órára beáztatva szobahőmérsékletű vízben
  • 160 ml víz
  • 1 evőkanál sörélesztőpehely
  • fél citrom leve vagy egy teáskanál almaborecet
  • egy teáskanál só
  • fél teáskanál fokhagymagranulátum
Gabona köret:
  • 1 bögre árpagyöngy vagy barna rizs (érdemes ezt is pár órával korábban beáztatni)
  • fél bögre mirelit borsó
  • bio leveskocka vagy natúr ételízesítő

Megjegyzések: 
1.) Nekem megmaradt valamennyi a töltelékből és a kesusajt szószból is - remek melegszendvicset készítettem vele másnap
2.) A gabonából is valószínűleg maradni fog, de az napokig eláll és millióféleképpen felhasználható!

Elkészítés (bruttó 1 óra - nettó 30 perc)

  1. A főzés előtt pár órával beáztatom külön-külön tálakban beáztatom a kesudiót és az árpagyöngyöt annyi vízben, ami ellepi őket.
    • Amikor nekiállok a főzésnek, akkor leszűröm és átöblítem a beáztatott árpagyöngyöt és a kesudiót is (továbbra is külön külön).
  2. Egy lábasban kétszeres mennyiségű vízzel, a mirelit borsóval és némi sóval/ételízesítővel fűszerezve felteszem főni az árpagyöngyöt. 
  3. Az árpagyöngy főzővizét felforralom, majd fedő alatt közepes-alacsony lángon 20-30 percig főzöm. Ha előbb elkészül, mint a többi hozzávaló, akkor lekapcsolom alatta a tüzet és fedő alatt hagyom  párolódni.
  4. Míg fő az árpagyöngy, elkészítem a kesusajt szószt:
    • A fenti hozzávalókat (lecsepegtetett kesudió, víz, sörélesztőpehely, citromlé, só, fokhagyma granulátum) botmixerrel / turmixgéppel összeturmixolom.
    • Félreteszem.
  5. A sütőt előmelegítem 200 C-ra és egy tepsibe vagy sütőtálba sütőpapírt teszek.
  6. A portobello gombáknak eltávolítom a szárát (ezt én kidobtam, bár aki szeretné, beleapríthatja a töltelékbe). Egy kiskanállal kikaparom a belsejükben található kis barna lemezkéket (nem baj, ha marad belőle valamennyi - ez is ehető, csak helyet csinálunk a tölteléknek). 
  7. A kikapart gombafejeket fejjel lefelé a sütőpapírra helyezem.
  8. Egy serpenyőben olajat melegítek. 
  9. Hozzáadom a vékonyra vágott fokhagymát, a spenótleveleket, feldarabolt szárított paradicsomot, a lencsét (és szójaszószt/növényi tejet). Megszórom sóval, borssal.
  10. 2-3 percig pirítom a spenótos keveréket közepes lángon.
  11. Lekapcsolom a serpenyő alatt a tüzet és hozzáadom a kesudió sajt felét, hogy krémesebb legyen a töltelék. 
  12. Az így kapott töltelékkel megtöltöm az előkészített Portobello gombafejeket.
  13. Mindegyik gombafejre teszek még egy nagy kanál kesudió sajtot - szépen meg fog pirulni, mintha sajtot tettél volna rá.
  14. Az előmelegített sütőben 200 C-on légkeveréssel 25-30 percig sütöm, amikor eléri a kívánt, aranybarna állapotot. 
  15. Az (árpagyöngy) rizibizivel tálalom.
Jó étvágyat! 😋

Megjegyzések