Cukkinis brownie (vegán, téné, cukormentes, diétás)

A korábbi sikereken felbuzdulva, úgy döntöttem, folytatom a "zöldséges brownie" szériát. Ezúttal lereszelt cukkinivel sűrítettem a brownie tésztát és nem bántam meg.💙

Nézzük, miért érdemes kipróbálni:
  • Finom 😊
  • Sűrű, csokis süti - mégis "diétás", ezalatt azt értem, hogy egy normál brownie-hoz képest kevés benne a zsír, a cukor és a kalória.
  • Mint minden zöldséges brownie receptemben, ebben sem lehet érezni az elrejtett zöldséget.
  • Teljes kiőrlésű lisztből készült, cukor helyett almapürével és egy kevés agavé sziruppal édesítettem, így viszonylag kíméletes a vércukor/inzulin szinttel.
  • Tej- és tojásmentes, csak természetes, növényi hozzávalókat tartalmaz (plusz egy kis sütőport/szódabikarbónát).
  • Napraforgó olajat használtam, amiben elhanyagolható a telített zsírok mennyisége (a telített zsír az egészségünkre nézve a "rosszabbik" zsírfajta)
  • Egyszerű elkészíteni! Az egészet egy keverőtálban keverem össze, így a mosogatás sem lesz durva utána.


Miért jó nekünk ha zöldséget teszünk a brownie-ba?
  • Egyrészt a zöldség a legjobb élelmiszerfajta az egészségünkre nézve. Magas a vitamin és rosttartalmuk, kevés bennük a kalória, a koleszterin és a zsír. Minél több zöldséget eszünk, annál jobb. 
  • A reszelt zöldség/zöldségpüré szaftossá teszi a brownie-t, ezért csak egy kevés zsiradékot kell a sütibe tenni. Emiatt a zöldséges brownie kalória tartalma, telített zsír tartalma is sokkal alacsonyabb lesz mint egy "normál" brownie-ban. A zöldséges brownie koleszterintartalma nulla.
  • Ezzel ellentétben a "normál brownie"-kat általában több tábla csoki, 100-200g vaj és jó néhány tojás tesz szaftossá, így igazi koleszterin-, telített zsír- és kalóriabomba. Itt van egy elrettentő példa: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/best-ever-chocolate-brownies-recipe
    • Itt 16 szelet brownie-ba 3 tábla csoki ÉS 275g cukor ÉS 185g vaj ÉS 3 tojás került
  • Az én cukkinis brownie receptembe a fenti dőlt betűs hozzávalók helyett ez került: 
    • 1 nagy cukkini ÉS 100-120g agavé ÉS 90 ml napraforgó olaj
  • Remélem nem kell különösebben belemennem a számokba, hogy meggyőzzelek titeket, hogy a zölddel kiemelt lista egészségtudatosabb, mint a sárgával kiemelt lista.😊
Korábbi, jól bevált vegán és hasonlóan egészségtudatos zöldséges brownie receptjeimet itt találod:


 Hozzávalók (11-14 szelethez)

Nekem ebből a mennyiségből annyi tésztám lett, hogy megtöltött egy 24 x 14.5 x 5 cm-es kerámia tálat PLUSZ még maradt egy kis tészta amit 2 db muffin formába töltöttem

(1 bögre nálam = 240 ml)

  • 1 csapott evőkanál chia mag
  • 2 evőkanál víz
  • 150g cukkini, héjastól, finomra reszelve - kb. 1 bögre, a levével együtt
  • 80g almaszósz (én 100%-os dm-es bio almaszószt használok)
  • 40g cukrozatlan kakaópor
  • fél teáskanál sütőpor
  • negyed teáskanál szódabikarbóna
  • egy csipet só
  • 70g (1/4 bögre) agavé szirup
  • 2 evőkanál kókuszvirág cukor (vagy még ugyanennyi agavé pluszban)
  • 1 teáskanál őrölt vanília
  • fél teáskanál fahéj
  • 65 ml napraforgó/repce olaj (1/4 bögre + 2 evőkanál)
  • 120 g (1 bögre) teljes kiőrlésű zabliszt 

  • 1-2 marék apróra tört dió vagy pekándió

Elkészítés (kb. 1 óra alatt megvan, melynek nagy része passzív- a sütési idő)

  1. Előmelegítem a sütőt 175 C fokra. 
  2. Előkészítem a sütőformát és kibélelem sütőpapírral.
  3. Elkészítem a "chia tojást": összekeverek 1 csapott evőkanál chia magot 2 evőkanál vízzel egy kis pohárba és félreteszem.
  4. Levágom a cukkini két végét (NEM KELL MEGHÁMOZNI), majd a reszelő kis lyukú részén finomra lereszelem egy nagyobbacska keverő tálba. A cukkini levet ereszt majd reszelés közben, de ne öntsd le róla, én azt is úgy, ahogy van, belekevertem a tésztába és működött.
  5. A reszelt cukkinihez sorban hozzáadom a fent felsorolt többi hozzávalót úgy, hogy minden hozzávaló után jól összekeverem. Tehát jöhet az almaszósz, a kakaópor, a sütőpor, a szódabikarbóna, a csipet só, az agavé (és kókuszvirág cukor), vanília, fahéj, olaj és a zabliszt.
  6. Amikor mindez összeállt egy homogén masszává, akkor beleszórom a tésztába a diót is.
  7. A tésztát a sütőpapírral kibélelt sütőtálba öntöm - kb. 3 cm vastagon. Nekem elég folyékony volt a tészta, könnyű volt eloszlatni a formában. Az esetleges maradék tésztát muffinpapírral kibélelt muffin formába töltöm.
  8. A brownie/muffin falatok tetejére is szórok még egy kevés aprított diót, dekorációképpen.
  9. A brownie-t 40 percig sütöm 175 C fokon (a muffin formába töltött brownie falatok viszont hamarabb megsülnek, azokat érdemes 30 perc után kivenni a sütőből).
  10. Amikor elkészült, legalább 20-30 percig hagyom kihűlni, mielőtt felvágom.
Jó étvágyat hozzá!

u.i. A muffinformában sült falatok kb. így néznek ki:



Megjegyzések