A tuti házi hummusz recept (vegán, téné, mindenmentes)

Rászoktam a házi hummuszra, négy okból:

  • ✅ Tápláló: a hummusz szuper, tápanyagokban gazdag étek 😋
  • 🌱Természetes: a bolti hummuszokban mindig van tartósítószer vagy más mesterséges adalékanyag. A házi humuszban nincs ilyen.

  • ⏰ Gyors: 5 perc alatt elkészíthető 
  • 🤑 Olcsó: 350 Ft az anyagköltsége egy kb. 300g-os adagnak 

Olyan napokon, amikor nincs kedvem főzni, szuper hummuszos ebédet lehet rittyenteni 10 perc alatt. Például ilyet:



Tápanyag ügyileg a hummusz, a teljes kiőrlésű kenyér és némi zöldség kombinációja mindent megad, amire a testednek szüksége van:
rostokat, vitaminokat, jó szénhidrátot, fehérjét és jótékony, telítetlen zsírsavakat.

A hummusz + kenyér "komplett fehérje forrásnak" számít.

Na de mennyi fehérje? Egy konzerv csicseriborsóból egy kis mélytányérnyi hummusz készül. Ez kb. 55g fehérjét jelent (50g a csicseriborsóból, 5g a tahiniből).

A teljes kiőrlésű kenyérben is van valamennyi fehérje, de azzal most nem számolok.

Egy csicseriborsó konzervből nekünk "kenceként" használva összesen 3-4 adag szokott kijönni, ami  12-18g fehérjét jelent. Ismétlem, ez a "kence-adag", tehát kb. 4 púpos evőkanálnyi hummusz fehérje tartalma.

Ha valaki aggódik, hogy vegán étrenddel túl kevés fehérjét fogyaszt, az egyen bátran nagyobb adag hummuszt :)

A fehérje szükségletről ebben a posztban írtam bővebben.


Konzerv vs. saját főzésű csicseriborsó?

Én ALDI-s csicseriborsó konzervet használok a hummuszhoz. Egyrészt mert olcsó (330 Ft/265g töltőanyagú konzerv) másrészt, mert a címke szerint nincs benne adalékanyag.
(Összetevők: "rehidratált szárított csicseriborsó, víz, étkezési só").

Persze magam is főzhetném a csicseriborsót, akkor még természetesebb és olcsóbb lenne. De az az igazság, hogy a csicseriborsót NAGYON sokáig kell főzni, és nekem még így se puhul meg annyira, amennyire a hummuszhoz kellene. (Próbáltam!!!) A saját főzésű csicseriborsó keményebb, ezért én inkább curry-be, salátába teszem.

És egyébként is: ha 10 perces ebédet akarunk, akkor azt ne előzze már meg 1 nap áztatás és 2 óra főzés 😄

A Harvard Egyetem honlapján olvastam, hogy a konzerv csicseriborsó ugyanolyan értékes tápanyag szempontból, mint ha magad főznéd. Én nekik elhiszem 😃

A konzerv csicseriborsóval egy ismert probléma van: a szódium, azaz a só tartalom. De ha felhasználás előtt leöblíted, azzal valamelyest csökkentheted az elfogyasztott só mennyiségét.


Hozzávalók (2 nagyobb vagy 4 kisebb "kence" adaghoz)

  • 1/4 bögre (80ml) víz (a konzerv levét is felhasználhatod, de ha csökkenteni szeretnéd a só fogyasztást, akkor inkább használj vizet)
  • 1 konzerv csicseriborsó (általában 400g-os konzerv, 265g töltősúllyal)
  • 1 gerezd fokhagyma vagy fél teáskanál fokhagyma granulátum*
  • kb. 4 evőkanál (30-40g) tahini
  • pár csepp citromlé
  • fél teáskanál őrölt római kömény
  • csipet só (ha víz helyett a konzerv sós levét használtad, akkor ne tegyél bele már pluszban sót)
  • 1 evőkanál extra szűz olíva olaj (opcionális, abszolút elhagyható)
 *🧄 a friss fokhagyma nyersen nagyon egészséges, de ha nem akarod hogy erős fokhagyma íze legyen, akkor inkább granulátumot használj 

Elkészítés (5 perc)

  1. Konyhai robotgépbe/turmixgépbe teszem a hozzávalókat, kivéve az utolsó elemet a listán, azaz az olíva olajat. 
  2. Érdemes a vizet tenni a turmixgép legaljára. Az a tapasztalatom, hogy így jobban tud dolgozni a gép.
  3. Pár perc alatt krémesre turmixoltatom a géppel a hozzávalókat.
  4. A szűz olívaolajat én csak a végén szoktam hozzáadni, mert azt olvastam, hogy nem tesz jót neki a turmixolás.
    Erre két opció van:
    A.) amikor kész a hummusz, beleöntöm a turmixgépbe az olívaolajat is és még egy pillanatra elindítom a gépet (de tényleg csak egy pillanatra!).
    B.) kiteszem az elkészült hummuszt egy tálba és ráöntöm az egy evőkanál olívaolajat.
  5. Teljes kiőrlésű kenyérrel, sült vagy nyers zöldségekkel, szári parival, olajbogyóval tálalom.

Megjegyzések