Csodás vegán csokitorta - szülinapra 🎂 vagy Valentin napra 💘

Ezt a tortát a férjecském szülinapjára készítettem, de a közelgő Valentin napra is tökéletes meglepetés lehet 😊 💘 🎂

Azt hiszem, ez eddig a hobbi-szakács pályafutásom egyik csúcspontja. Anyira finom, hogy három szeletet ettem egy ültő helyemben. Nyam-nyam 😋 

A csokis piskóta, a mogyoróvajas krém és az enyhén savanykás málna remek triót alkotnak.

Mivel a férjem szülinapi tortájáról van szó, ezért nem vittem túlzásba a "reformkodást". Mindenesetre a recept vegán és tojásmentes, csak természetes hozzávalókat használtam benne. 

A piskóta kb. 50%-ban teljes kiőrlésű.  Kókuszvirág cukrot és agavé szirupot használtam édesítőszerként. Ezek cukortartalma nem nulla, így ha valaki erre jobban odafigyel,  erytritollal/nyírfacukorral is elkészítheti. De ez nem egy túl édes torta, plusz az embernek nincs minden nap szülinapja, így nálunk az a kis cukor nálunk belefér. 😊

A recept leírásban több opciót is megadok, hogy az étrendednek megfelelően tudd elkészíteni. Ha fogyasztasz tejtermékeket, nyugodtan használhatsz benne normál tejet / vajat. Illetve az édesítőszerre is adok opciókat, hogy a preferenciáidnak megfelelően készíthesd el.


A piskóta tökéletesen sikerült, pedig nincs benne tojás. Chia maggal és almaszósszal helyettesítettem.

Zsiradékként használható többféle növényi alternatíva: kókuszzsír (én nem szoktam használni, mert több benne a telített - azaz kevésbé egészség-barát zsír-, mint a disznózsírban/vajban), semleges ízű növényi olajjal (pl. napraforgó- vagy repceolaj), mandulavajjal vagy ezek valamilyen keverékével.

Én a képen látható torta csokis piskótájához most vajat használtam, mert a férjem szereti a vaj ízét. De a receptben megadok különféle alternatívákat, a teljesen vegán verzióhoz.

A krém is teljesen vegán, csak természetes növényi hozzávalókat használtam hozzá.

A tésztát a Nora Cooks blog egyik receptje alapján készítettem, kisebb módosításokkal. A krémet a Deliciously Ella szakácskönyvem egyik receptje inspirálta.

Próbáljátok ki, nem fogtok csalódni! 



Hozzávalók (20-22 cm átmérőjű tortához)


Piskóta

  • 1 bögre (240 ml) növényi tej - én saját készítésű kesudió tejet használtam VAGY sima/laktózmentes tej
  • 1 evőkanál almaecet
  • 1 evőkanál chia mag
  • 1-2 evőkanál langyos víz
  • 1 bögre finomliszt
  • 1 bögre teljes kiőrlésű liszt (VAGY még 1 bögre finomliszt)
  • 1 és 1/4 bögre kókuszvirág cukor (VAGY 1 és 1/4 bögre nádcukor VAGY 3/4 bögre erytritol, ha kevesebb szénhidráttal/cukorral szeretnéd)
  • 3/4 bögre cukrozatlan kakaópor
  • 2 teáskanál sütőpor
  • 1 és 1/2 teáskanál szódabikarbóna
  • 1 teáskanál só
  • 1/2 bögre napraforgó/repce olaj VAGY olvasztott kókuszzsír VAGY olvasztott margarin VAGY olvasztott vaj 
  • 2/3 bögre cukrozatlan almaszósz
  • 1 teáskanál őrölt vanília aroma
  • 1 bögre forró víz (a legvégén!)
Krém
  • 100 g kesudió - minimum 2 órára beáztatva meleg vízben
  • 3 púpos evőkanál mogyoróvaj
  • 4 evőkanál agavészirup VAGY más természetes szirup
  • 1 teáskanál őrölt vanília
  • fél evőkanál kókuszvirág cukor VAGY nádcukor VAGY erytritol
  • 60 ml langyos víz VAGY növényi tej
Málna
  • 250 g friss málna VAGY fagyasztott málna (az előző órákban kiolvasztva)
  • 2 evőkanál kókuszvirág cukor VAGY nádcukor VAGY erytritol
Szükséges eszközök:
  • 20-22 cm-es átmérőjű tortaforma (nekem csak 1db van minden tortaformából, úgyhogy két körben sütöttem. Ha van két egyforma tortaformád, akkor sütheted egyszerre mindkét piskóta lapot)
  • Sütőpapír - opcionális
  • Kézi mixer (én az olcsó Rossmannost használom)
  • Turmixgép / botmixer
  • Keverőtál
  • Villa, kanál, fakanál
  • Mérőbögrék
  • Egy sütő :)

Elkészítés 

Az elkészítési idő bruttó kb. 2-3 óra, ami függ attól, hogy hány tortaformád van, azaz egymás után vagy egyszerre sütöd a két tortalapot. Leginkább azért tart ilyen sokáig, mert a piskótának ki kell hűlnie összeállítás előtt. Maga a nettó munka 45-50 perc.

  1. Beáztatom a kesudiót annyi vízben, amennyi ellepi.
  2. Előmelegítem a sütőt 175 C fokra.
  3. Egy (vagy ha van két egyforma, akkor két) 20-22 cm átmérőjű tortaformát kikenek olajjal/margarinnal/vajjal, vagy kibélelem sütőpapírral. 
  4. A növényi tejet kiöntöm egy tálba és hozzáadom az almaecetet. Félreteszem.
  5. Egy kávéspohárban összekeverem az egy evőkanál chia magot az 1-2 evőkanál vízzel. Ezt is félreteszem.
  6. Egy nagy keverőtálba beleteszem a liszteket, kókuszvirág cukrot / erytritolt, kakaóport, sütőport, szódabikarbónát, sót. Összekeverem.
  7. A lisztes keverékhez hozzáöntöm az almaecetes tejet, a megzselésedett chia magot, az olajat (VAGY olvasztott vajat/margarint), az almaszószt és a vanília aromát.
  8. Kézi mixer közepes fokozatán jól összedolgozom homogén tésztává. 
  9. Amikor összeállt a tészta, alacsonyabb fokozatra kapcsolom a kézi mixert és hozzáöntök a masszához még fél bögre (100-120 ml) forró vizet, majd ezt is eldolgozom. 
  10. Folyós állagú tésztát kaptam. Ilyennek kell lennie. 
  11. A tészta felét beleöntöm az előkészített sütőformába és egyenletesen eloszlatom a formában. (Ha van két egyforma tortaformád, akkor oszd el a tésztát egyenlően a két forma között.)
  12. Az előmelegített sütőben 30-35 percig sütöm az első tortalapot.
    (Ha van két tortaformád, akkor egyszerre süsd meg mindkét piskóta lapot és ugorj a XX lépésre.)
  13. Ha megsült, kiveszem a sütőből és 5-10 percet hagyom hűlni a formában. 
  14. Az elkészült tortalapot kiveszem a formából és a pultra teszem, hogy tovább hűljön. 
  15. A sütőformát újra kibélelem sütőpapírral. A tészta másik felét is beleöntöm a formába és egyenletesen eloszlatom benne. 
  16. A második piskóta lappal megismétlem a 12.-13.-14. lépéseket.
  17. Amikor teljesen kihűlt mindkét torta lap, elkészítem a krémet. 
  18. Leöntöm a vizet a kesudióról és átöblítem.
  19. A fent felsorolt krém hozzávalókat (beáztatott és lecsepegtetett kesu, mogyoróvaj, agavé szirup, vanília, kókuszvirág cukor, langyos víz) robotgépben / kézi botmixerrel összeturmixolom.
  20. A málna 1/4-ét épen hagyom, a 3/4-ét egy villával összetöröm és hozzákeverek egy evőkanál kókuszvirág cukrot.
  21. Az egyik piskótát kinevezem "alsó" rétegnek, ráteszem a tálaló tálcára/tányérra. 
  22. Az alsó piskóta tetején eloszlatom a mogyoróvajas krém felét, majd megkenem az összetört málna felével is. 
  23. Erre ráteszem a felső piskótát, majd ennek tetejét megkenem a maradék mogyoróvajas krémmel és eloszlatom a tetején a maradék összetört málnát. Mindezt megkoronázom az egészben hagyott málna szemekkel. 
  24. Tálalok! 🎂

    Az alábbi képeken mutatom az összeállítási folyamatot. 








Megjegyzések