Házi zabszelet (vegán, cukormentes, gluténmentes)

Itt a tavasz, a túrázások ideje. 🌸 Elkezdtem hát energiaszeleteket gyártani. 

Hozom az első, szerintem remek receptet. Csupa természetes, egészségtudatos, növényi hozzávalót tettem bele. Datolyával és almapürével édesítettem, más édesítőszer nem került bele.

Természetesen nem kötelező túrázás közben elfogyasztani. Ez a zabszelet egy rohanós városi napon vagy otthoni nassoláskor is jól jöhet 😊

2 nap alatt érdemes megenni (vagy a maradékot lefagyasztani) mert a harmadik napon már picit száraz volt.

Pár tipp a hozzávalók beszerzéséhez:

  • Datolya: mindenképp "király" másnéven "Medjool" datolyát ajánlok, ez sokkal puhább és jobban működik a sütikben. Én itt vettem.
    Ne ijedj meg attól, hogy ki kell magozni. Nem bonyolultabb, mint egy friss sárgabarackból kivenni a magját.
  • Almaszósz: ezt magad is elkészítheted, leturmixolt főtt almából. De én is inkább megveszem a dm-ben, ahol 100% natúr és bio almaszószt árulnak.
  • Kendermag: ez elhagyható, de növeli a zabszelet fehérje tartalmát. A Rossmannban vettem, itt találod. Fontos: nincs kábító hatása, ez nem cannabis! 😊
    4 evőkanál kendermagban kb. 12-13g fehérje van. Ha ugyanennyi őrölt mandulával helyettesíted, 5g fehérje lesz - tehát kevesebb, mint feleannyi.
  • Aszalt vörös áfonya vagy meggy: Elhagyható, de nekem bejött az enyhe savanykás íze ebben az egyébként édes zabszeletben. 
    Az aszalt gyümölcsöknél mindig elolvasom a hozzávalókat, ugyanis gyakran adnak hozzá cukrot és tartósítószert. Ez a legtermészetesebb és talán az egyetlen cukormentes vörösáfonya, amit a magyar piacon találtam.
Tápanyag tartalom:

Cukor- és szénhidrát tartalom: a zabszeletekbe csak természetes formában került cukor. A szénhidráttartalmú hozzávalók: datolya, almaszósz, zabpehely és aszalt vörösáfonya. Számításaim szerint ez kb. 28g szénhidrátot eredményez szeletenként, amiből 18g gyors felszívódású, 10 pedig lassú. De ez természetesen függ a szelet méretétől!

Fehérje: ha ugyanúgy készíted a receptet mint én, akkor kb. 5-7 g fehérje lesz egy zabszeletben.


házi zabszelet vegán

Hozzávalók (12 kockához)

  • 2 evőkanál chia mag
  • víz
  • 12 király datolya, kimagozva 
  • 3 evőkanál növényi olaj (olíva-, repce- vagy kókuszolaj)
  • 200g (2 és 1/4 bögre) nagy szemű zabpehely (legyen gluténmentes, ha ez fontos neked)
  • egy csipet só
  • 6 evőkanál almaszósz 
  • 1/2 teáskanál őrölt fahéj
  • 4 evőkanál kendermag vagy őrölt mandula 
  • 3 evőkanál mandulavaj
  • 1 marék kókusz chips
  • 1 marék natúr aszalt vörös áfonya vagy aszalt meggy 
Eszközök:
kb. 31x18cm-es sütőtál (lehet pár centivel kisebb/nagyobb), egy ív sütőpapír, egy kis tál, nagy erejű turmixgép, keverőtál, mérleg vagy mérőkanalak, egy evőkanál

Elkészítés:

  1. A chia magot egy kis tálkába/pohárba teszem. Összekeverem 8 evőkanál vízzel és ázni hagyom 15-20 percig, amíg zselés állaga nem lesz.
  2. Előmelegítem a sütőt 200 °C-ra. Sütőpapírt teszek a sütőtálba.
  3. A datolyákat kimagozom és 3 evőkanál olajjal beleteszem őket a turmixgépbe. Összeaprítom.
  4. A datolyamasszát kikaparom egy keverőtálba. Hozzáadom az összes hozzávalót: a chia zselét, a zabpelyhet, csipet sót, almaszószt, fahéjat, kendermagot/mandulát, mandulavajat, kókusz chipset, aszalt áfonyát.
  5. Jól összedolgozom a hozzávalókat. Ha nem akar összeállni / vannak még száraz, zabpelyhes részek, akkor hozzáadok a masszához még egy-egy evőkanál almaszószt és olajat. Aztán ha szükséges, akkor ezt megismétlem még egyszer.
  6. Belenyomkodom a sütőpapírral kibélelt tálba. 
  7. Az előmelegített sütőben kb. 25 percig sütöm. Ha kész, pár percig hagyom kihűlni, mieltőtt felszeletelem.
Indulhatunk kirándulni! :)


Megjegyzések