Vegán sütőtökös pite 🌱🎃

Olálá! Elkészült az első vegán pitém! 

Nem gondoltam volna, hogy elsőre ilyen jól sikerül! 
Az egyetlen dolog, amit legközelebb megpróbálhatnék javítani, az az, hogy a tészta széle egyenletesebb legyen (lásd a képen). Na nem, mintha ez az ízélményt befolyásolná... 😎

Már régóta szerettem volna pitét sütni, de valami visszatartott. 
Leginkább valószínűleg a pitesütő edény hiánya... Ugyanis miután beszereztem a képen látható (SPAR pontokból kigyűjtött KitchenAid) kerámiatálat, egy héten belül megszületett az alábbi mű.

Mindig is azt hittem, hogy pitét sütni (főleg sütőtököset) nagyon hosszadalmas, komplikált folyamat. Pedig nem! A töksütés idejét leszámítva bő 90 perc alatt elkészült. De ebből maximum 40 percet kellett aktívan töltenem, a többiben csak vártam, hogy megsüljön 😋

vegán sütőtökös pite


Néhány szó a hozzávalókról: 

A recept vegán, tehát tojásmentes és tejtermék-mentes (és a látszat ellenére csokoládét/kakaót sem tartalmaz).

Én kókuszvirág-cukrot használtam, de bármilyen, étrendedbe illő édesítőszerrel működik.

A liszt ez alkalommal "csak" 1/4 részben teljes kiőrlésű. Nem akartam kockáztatni ugyanis. Mivel általában nagyon kevés fehérlisztet fogyasztok, úgy döntöttem, ez most belefér.
Ha 100%-ban fehérlisztet használnál: helyettesítsd az alább megadott teljes kiőrlésű lisztet is fehérrel (tehát összesen 2 bögrényi).


vegán sütőtökös pite


Hozzávalók (29 cm átmérőjű piteformához):

(1 bögre=240ml)

A tésztához:
  • 1.5 bögre (tönköly) fehérliszt
  • 0.5 bögre teljes kiőrlésű tönkölyliszt
  • 0.5 teáskanál só
  • 5/8 bögre (150ml vagy 135 g) kókuszzsír - kanalazható, krémes állagú!
  • 4-6 evőkanál jéghideg víz - érdemes betenni a fagyasztóba tíz percre
A töltelékhez:
  • egy kisebb tök félbevágva, és megsütve - hámozás és magozás után 430gramm sült tökre lesz szükségünk
  • 1 teáskanál őrölt vanília
  • 0.5 teáskanál só
  • 2.5 teáskanál mézeskalácsfűszer
  • 0.25 bögre kukoricakeményítő
  • 0.5 bögre kókuszvirág cukor vagy más édesítőszer
  • 0.75 bögre (180ml) zsírosabb kókusztej - ez általában konzerv formátumú
Opcionális a tálaláshoz: vegán tejszínhab
  1. Egy tálban összekeverem a liszteket és a sót. 
  2. Kanalanként hozzáadom a krémes kókuszzsírt a liszthez. Minden egyes kanál után egy villával elmorzsolom. A liszt így apró szemcséssé válik, leginkább nekem a homokra hasonlít.
  3. Kanalanként hozzáadom a hideg vizet is a tésztához. Csak éppen annyira van szükség, hogy a tészta összeálljon. Minimum 4 kanál, de maximum 6.
  4. Lisztezett felületen kinyújtom a tésztát a piteformánál kb. másfél centivel nagyobb sugarú körre. Majd beleteszem a piteformába. 
    Tipp: Én egy műanyag, téglalap alakú tányéralátéten nyújtottam a tésztát, ami jó ötletnek bizonyult. Ráhelyeztem a fejjel lefele fordított formát a tésztára, majd az alátét alá nyúlva megfordítottam az egészet. A tészta belekerült a formába, de közben nem kockáztattam meg, hogy elszakadjon.
  5. Előmelegítem a sütőt 205 C fokra. 
  6. Elegyengetem a tészta széleit. Nem kell, hogy másfél centinél magasabb legyen. 
  7. Néhány helyen finoman megszurkálom a tésztát egy villával. A pite közepébe egy sütőpapírt és nehezékként pár marék száraz babot teszek.
  8. Előmelegített sütőben 15 percig sütöm a tésztát. Ez az elősütés.
  9. Amíg "elősül" a tészta, elkészítem a tölteléket. A töltelék összes hozzávalóját (lásd fenti lista) beteszem a botmixer edényébe és az egészet összeturmixolom. Érdemes 3-4 percen keresztül turmixolni, hogy egyenletes krém állagú tölteléket kapjak.
  10. A 15 perc elteltével kiveszem az elősütött tésztát a sütőből. Óvatosan leveszem róla a sütőpapírt és a nehezéket.
  11. Csökkentem a sütő hőfokát 175 C fokra. 
  12. A tökpürés tölteléket beleöntöm az elősütött pitetészta közepébe és egy kanállal elegyengetem. Már most ínycsiklandóan néz ki, ugye? :)
  13. Az így kapott pitét 50 percen keresztül sütöm 175 C fokon. Nekem nem égett meg egyáltalán a tészta széle ennyi idő alatt, de van különbség sütő és sütő között, tehát érdemes időnként ránézni. 
  14. Amikor lejárt az ötven perc, kiveszem a pitét a sütőből. 4 órán keresztül hűlni hagyom.
    Tudom, hogy nagy a kísértés, ez kell hozzá, hogy teljesen megszilárduljon a töltelék és ízlésesen lehessen felszeletelni.
Tejszínhabbal és önmagában is mennyei! Jó étvágyat!

Megjegyzések