Izlandi füszeres kenyèr - teljes kiőrlésű, cukormentes, laktózmentes

Nemrég vendégségbe mentem kedves barátaimhoz, akik Izlandon határozták el, hogy összeházasodnak.
Történetük által megihletve, egy izlandi fűszeres-diós kenyeret sütöttem az alkalomra.

A receptet az interneten találtam, de kicsit inzulin- és koleszterinkímélőbbé és laktózmentessé tettem: a fehérlisztet teljes kiőrlésű tönkölybúzalisztre, a cukrot erytritre, a vajat pedig olívaolajra cseréltem.
(utóbbival semmi bajom, csak nem volt otthon vaj :-D)

Adtam hozzá néhány marék diót, mert szerintem minden sütinek jót tesz, ha van valami izgalom a textúrájában.


Hozzávalók

(1 db 28 cm-es püspökkenyér formához, amiből kb. 14-15 szelet lesz)
  • 1 és 1/2 bögre (azaz 360 ml) laktózmentes tej
  • pár csepp citromlé
  • 2 bögre teljes kiőrlésű liszt (240ml-es bögrét használok mérőedénynek)
  • Tipp: ha van otthon zabpehely, a liszt mennyiségéből vegyél el 4 evőkanálnyit és helyettesítsd zabpehellyel (opcionális)
  • 1 evőkanál cukrozatlan kakaópor 
  • 1 teáskanál őrölt kardamommag
  • 1 teáskanál őrölt szegfűszeg
  • 2 teáskanál őrölt fahéj
  • 1 teáskanál szódabikarbóna
  • 2 teáskanál sütőpor 
  • 3/4 bögre (azaz 180 ml) olívaolaj
  • 1/2 bögre (azaz 100g) erytrit vagy nyírfacukor
  • 2 tojás
  • 1 teáskanál vanília őrlemény
  • 2-3 marék dió kisebb darabokra törve
  • tetejére 2 evőkanál erytrit + 1/2 teáskanál fahéj

Elkészítés

  1. A sütőt előmelegítem 190 fokra. Előkészítek egy 28-30 cm-es szilikonos püspökkenyér formát.
  2. Kimérem a 1,5 bögre tejet és belecsepegtetem a citromlevet.
  3. Egy nagy tálban összekeverem a lisztet, (zabpelyhet), kakaóport, fűszereket, szódabikarbónát és a sütőport.
  4. Egy másik tálban összedolgozom az olívaolajat, erytritet, tojásokat és a vaníliát. Hozzáadom a citromlé által kicsit "összehúzott" tejet is.
  5. A folyékony hozzávalókat ráöntöm a lisztre és jól összekeverem. Beleszórom a diót.
  6. A tésztát a sütőformába öntöm. Megszórom egy kis fahéjas erytrittel a tetejét (ettől ropogósabb lesz)
  7. A sütőben 5 percig 190 fokon sütöm, majd csökkentem a sütő hőmérsékletét 175 fokra és további 60 percig sütöm. Az első 45-50 perc után már érdemes időnként benézni a sütőbe, hogy meg ne égjen a teteje. Mielőtt kiveszed, ellenőrizd egy hurkapálcikával, hogy a közepe is megsült-e.

Megjegyzések