Dia vegán El Caminonja - futva: 19 nap, 780km


Új sorozatot indítok a blogon inspiráló, "Mentes" nőkről és férfiakról :)
Szeretném megmutatni Nektek, hogy a speciális diéták, mentességek nem jelenthetnek akadályt a sportban vagy az élet más területein. 

Dia sztorija önmagában is lenyűgöző. 
Amatőrként, futva tette meg az El Caminot: 780km-t 19 nap alatt. Azaz napi 24-65 km-t futott 3 héten keresztül.
Dia egyébként vegán. Ezzel cáfolja azt a tévhitet, hogy a kimagasló sportteljesítményhez szükségünk van állati fehérjékre.

780km, 19 nap, 5kg-s hátizsák


Vannak még olyanok rajtad kívül akik futva tették ezt a 780 km-es El Camino útvonalat? Én úgy tudom az emberek általában sétálnak... 
A neten egy profi futó lányt találtam, aki 10 nap alatt lefutotta. És még 2 srácot.

Amikor kint voltam, a "Camino Rádió"-n (a vándorok szájról szájra adják a híreket) hallottam, hogy volt egy amerikai srác 20km-rel előttem. De végül nem futottam utána :-D

Mióta készültél erre a megmérettetésre? Hogyan? Mennyit edzettél 1 nap? 
Az ötlet múlt év májusában született. Aztán januárban elkezdtem igazán készülni rá: 8-10 óra internetes kutatást végeztem, majd a 2 legfontosabb kelléket is kiválasztottam és megrendeltem: a cipőt és a zoknit.

Emellett semmi mást nem csináltam, csak többet futottam, mint szoktam. Alapvetően jó kondícióval indultam az edzéseknek, egy félmaraton nem jelentett gondot már akkor sem. Fokozatosan emeltem a távot: április-májusban már heti 90-100km volt a penzum, heti 4-5 félmaraton reggelenként. A hátizsákkal való edzést sajnos nem volt időm és kedvem kipróbálni. Emiatt kicsit bizonytalan voltam, hogy sikerül –e az út, de ennyi rizikót vállaltam.

Az útvonal: https://goo.gl/maps/SGArUrKVzFw

A hátizsákod végig rajtad volt. Hány kiló volt? 
Igen. Van ugyan teherhordó szolgáltatás az úton, de nem szerettem volna azzal élni. Vízzel és egy kevés étellel összesen kb 5-5,5kg-s lehetett a zsák. Az első 2 nap izomláz volt a vállamban, aztán megszoktam. Nagyon jó zsákot sikerült választani az Osprey-től. Úgy van megtervezve, hogy teljesen szétosztja a terhet a háton a zsák – a masszőröm azt mondta, hogy sokat is izmosodott a hátam a Camino alatt :-)

Mivel szórakoztattad magad a Camino során? 
Hangos könyvet olvastam vagy zenét hallgattam. Illetve csak elmerültem a saját gondolataimban. A futás számomra a legjobb meditácó, kitisztítja a fejem.

Esténként a vándortársakkal beszélgettünk a közös vacsoráknál. Rengeteg érdekes embert, történetet lehet megismerni, életreszóló barátságokat lehet kötni.


Miért & mióta vagy vegán?

Vegánná válni hosszabb folyamat volt. Több táplálkozási módot is kipróbáltam az évek során: régebben 2 évig voltam vegetáriánus, és volt, hogy paleoztam. Végül ez jött be, ezzel érzem magam a legjobban a bőrömben. 
1,5 éve nem fogyasztok húst és fél éve vagyok teljesen vegán. 

A húsról az ízületeim miatt szoktam le, mert azt vettem észre, ha fogyasztok húst, akkor 9-10km futás után fáj a térdem és a bokám. Ha a hús elmarad, akkor hosszabb futásoknál sincs fájdalom. Ennek, ha jól tudom, az a magyarázata, hogy kevesebb húgysav termelődik a szervezetben, ami így nem bántja az ízületeket. Illetve belegondoltam -bár nem olvastam még utána, hogy így van-e-, hogy amikor egy-egy állat elpusztul, biztosan termelődnek olyan kémiai anyagok a szervezetében, amit káros elfogyasztani. Azt szoktam mondani, hogy „nem szeretném megenni a halált”. A sajtokról hónapokig nem tudtam leszokni, bár az arcbőröm nem volt hálás ezért a szenvedélyért. Aztán egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy hetek óta elfeljtettem a sajtot. Egyszercsak sikerült.

Először a saját magam egészsége miatt alakultam vegánná. Nekem öröm tisztán enni. Nincs többé kajakóma és könnyebbnek érzem a testemet. 
Minden tápányagot (kivéve a B12 vitamint) magunkhoz tudunk venni a növényi ételekből, ráadásul sokkal jobb minőségben mint az állati eredetű élelmiszerekből. 
Mostmár motivál az is, hogy ne kelljen más érző lényeknek fájdalmat okozni az én táplálkozásom miatt. Mindezek mellett ez a tálpálkozási mód a leginkább környezettudatos.

Az étkezéssel foglalkoztál-e tudatosan a felkészülés során?
Csak azt vettem észre, hogy többet eszem. De ugyanazokat a vegán ételeket, amiket szeretek. A kalóriákat számolgattam, de azt mindig számolgatom :-) Mivel vékony testalkatú vagyok, egy nap 1200kalóriát égetek. Egy félmaraton nekem 1100kalóriába kerül. Tehát ha nem szeretnék hízni, én sport mellett sem ehetek nagyon sokat.

Illetve sok vitamint, ásványi kiegészítőt ettem és vittem is magammal az útra.

Avokádó: a hosszútávfutó barátja
Elöny vagy hátrány volt a vegánság a Camino alatt? 
Inkább hátrány, mert nehéz volt változatosan enni. Néha hiányoltam a kedvenc ételeim (quinoa, chia, vegán fagyi, joghurt), de megoldható volt a dolog. Gyümölcs és zöldség mindenhol volt: az avokádóban és banánban rengeteg energia van. A "vándor menüben" –amit minden faluban lehetett kapni- mindig volt lencse és bab egytálétel, ami tele van fehérjével és energiával.


100% -ban tartod az étrendet? Mi az ami még vészhelyzetben belefér?
Még nem mindig. A Caminon is ettem tortilla con patatas-t (krumplis rántotta) és tehén tejes fagyit is, amikor egy kimerült nap után sóvárogtam a cukor után.

Itthon az édesség, a sütik miatt néha becsúszik a tej. De egyre kevésbé....már egyre kevésbé esik jól a tejes vagy gluténtartalmú étel.

Hány kalóriát ettél & égettél el egy nap?
Az órám szerint távtól függően 2500-4000kalóriát égettem el egy nap. Szerintem körülbelül ennyit vagy ennél kicsit kevesebbet ettem, mert nem változott a testsúlyom. Valószínűleg izmosodtam, mert izomlázam volt kb egy hétig az elején, ergo valamennyi zsírt azt veszíthettem.

Mivel nem akartam eléhezni ezért folyamatosan ettem. Az a módszer vált be (1-2 nap kitapasztalás után), hogy minden 1,5-2 órában ettem egy keveset, ami nem terhelte meg a gyomrom (1 banánt vagy 1 avokádót vagy 1 marék mogyorót vagy kesudiót, puffasztott rizsszeletet vagy vegán kekszet, ha találtam) és nem álltam meg hosszabb időre enni. Napközben sétálva ettem. Szóval végigfutottam-végigettem a napot délutánig a következő szálláshelyemig, ahol jó sokat vacsoráztam.

"Egyszer találtam egy vegán éttermet is - mennyország!"

Kenyér, olívaolaj, paradicsom + narancslé

Milyen étel okozta a legnagyobb örömet a Camino sorân?
A nagy kedvencem az olíva olajos, paradicsomos kenyér volt: Galíciában a legfinomabb kovászos (élesztő és adalékanyag-mentes) kenyereket készítik a világon! Azzal nem tudtam betelni. A helyiek megmosolyogtak, hogy ezt kérem még ebédre is (ez náluk reggeli) és hogy mennyit meg tudok belőle enni...



Vegán étrend ellen azt szokták felhozni, h nincs benne elég fehérje. Te miből szerzed be fehérjét? Mennyire fontos a fehérje?

Kis utánaolvasással hamar rájön az ember, hogy ha vegán módon étkezik még több fehérjét visz be a szervezetébe, mint a hagyományos táplálkozással. A magok (mogyoró, kesudió, mandula) mind fehérjeforrások és tele vannak rosttal és energiával. Kedvenc fehérjeforrásom még a chia, a quinoa és az avokádó. Lencséből és babból is rengeteget fogyasztok.


Mi a kedvenc gasztro helyed Pesten? 
Most épp a Vegan Love a Bartók Béla úton. Közel lakom hozzá, úgyhogy nagyon sokszor megfordulok itt. Ez egy vegán burgerező. Ráadásul van gluténmentes bucijuk és még a pirított hagymájukat is gluténmentes liszttel készítik.

Jamie Olivernél is gondolnak a vegánokra: elképesztő salátakombinációik vannak. Illetve nekik van a legjobb sültkrumplijuk a világon. Igazi krumpliból fokhagymásan.

Nagy kedvencem még a Villa Bagatelle, ahol a paleo sütik kiválóak és vegánok. Folyamatosan újdonságokkal állnak elő: legutóbbi kedvencem a hajdina salátájuk. A legjobb (adalékanyag-és cukormentes) rizstejet itt lehet kapni.

Életem csokitortáját (jobbat mint a hagyományos) pár napja fedeztem fel: a Sóker Zöldturmix-osok készítik a Mozsár utcában.


By the way... Mi a kedvenc édességed? 
Az előbb említett Sóker Zöldturmixosok csokitortája, csoki-mousse-a és a Villa Bagatelle málnás-kókusztejes paleo pitéje.

Otthon rizstejes chia pudingot szoktam készíteni gyümölccsel vagy a DM-ben kapható bio almapürét vagy a Virágoskút sütőtök püréjét turbózom fel kókusz-chipsszel, zabpehellyel és gyümölccsel.

A Hideg Nyalat vegán joghurtjai és fagyijai isteniek! Tonnaszámra eszem őket. Ráadásul meg is tehetem, hiszen a bennük lévő inulin egy növényi rost – ez a legegészségesebb bűnözés, amit csak el lehet képzelni. Ízvilágában nekem jobban tetszik mint a hagyományos joghurtok, ráadásul neten rendelhető termékek.



Vissza az El Caminora. Kiknek ajánlanád ezt a kalandot? 
Bárkinek. Találkoztam 8 éves kisfiúval, aki a nagypapájával tekerte végig az utat, de 80-85 éves öregúrral is, aki végtelenül lassan sétálta végig napi 10-15km-t megtéve.

Ez egy nagyon jó infrastruktúrával rendelkező és minden igényre szabható út. 5-10km-ként fellelhető meseszép középkori falvakat köt össze erdő-mező, hegy-völgy. Minden faluban van étterem, kút és kisbolt, meg lehet szállni - akár szerényebb, olcsóbb csoportszobákban vagy drágább magánszobákban. Van taxiszolgáltatás csomagnak, személynek. Van mosoda mindenhol. Meg lehet tenni gyalog, biciklivel és akár futva is.

Maga az út megtétele létezésünk mindhárom dimenzióját (test-tudat-lélek) kielégíti: kihívásokkal teli sportélmény, hihetetlen utazási kaland illetve lelkileg mindenki bejár(hat)ja a maga útját, megkeres(het)i a válaszait az élet nagy kérdéseire....

Megcsinálnád újra?
Ha tehetném ma újraindulnék...

De a jógát nem szüneteltetném a futás miatt. Ez hiba volt. Jóga mellett a futás is jobban megy, mert lazábbak az izmok, izületek

Mi a következö sportkihívásod?
Ami biztos, hogy idén kora ősszel egy hosszú hétvégét rászánok és körbefutom a kis hátizsákommal a Balatont 3-4 nap alatt. Tervem még, hogy egy szezonban egymást követően átússzam (1nap), körbetekerjem (1nap) és körbefussam (3-4nap) a Balatont.

Ezen kívül még ötletelek: nézegetek más caminókat illetve olyan hegyi túra-útvonalakat, amit le lehet futni vagy tekerni országúti bringával. Egy nagyobb úthoz azt hiszem szerelembe kell esni az ötlettel :-)

Ki/mi inspirál?
Konkrét és állandó személy nincsen. Most épp Tallis Shivantar és a Frutarian weboldalát nézegetem. Sokat tanultam tőlük futásról, táplálkozásról és a böjtölésről.

A fő motivációm belülről jön. Azért táplálkozom így és azért sportolok, mert jólesik.

A nagyobb kihívásokat kalandnak tekintem: hihetetlen szabadságérzettel tölt el, hogy felkapok a hátamra egy hátizsákot és nekiindulok futva vagy biciklivel a nagyvilágnak.

A legfőbb inspirációm, hogy őszintén hiszek abban, hogy létünk mindhárom elemét (test-tudat-lélek) gondoznunk és folyamatosan fejlesztenünk kell ahhoz, hogy boldogok legyünk.
Kenyér + olívaolaj + paradicsom + panoráma = boldogság

Megjegyzések

  1. Szia! Tök jó ez a interjú, meg a receptek is a blogon. :) Egy kérdés: lehet tudni, h ki ez a hölgy, a Dia? A neten nem találni infót, vagy csak elkerülte a figyelmem. Ugyanis szívesen olvasnék róla, az útjáról, hátha van róla még valami írás. :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése