Könnyű zöldséges quiche - teljes kiőrlésű lisztből, tofuval

Kimondhatatlanul régóta szeretnék megenni egy igazi quiche-t bűntudat nélkül.

Keresgéltem a receptek között, de 'diétás' változatok általában a tésztát hagyják el, a 'szénhidrát rossz' logika tévhit mentén.

Pedig egy klasszikus quiche-sel nem a szénhidrát, hanem a zsír a legfőbb probléma. Egy adagban 2,5x annyi zsír van, mint szénhidrát (ez a szorzó hús/szalonna nélkül is 1,5x). A sajt, tojás, tejszín kombónak hála egy szelettel 35-40g zsírt és 150mg koleszterint veszel magadhoz. Ez a napi ajánlott maximum fele. Akit ez nem riaszt el, azt hadd emlékeztessem, hogy 1 gramm zsírban 2x annyi kalória van, mint szénhidrátban.

Szóval én a roppanós tésztáról nem akarok lemondani. Nincs is sok értelme. De a tejszínes-tojásos-sajtos zsírbombától szívesen megkímélem magam.

                                                    

 A következő lépésekkel hoztam létre a "reform quiche"-t.
  • A tésztát teljes kiőrlésű lisztből és olívaolajjal készítettem. Így jóval egészségesebb, laktatóbb és inzulinrezisztencia-diéta kompatibilis.
  • A koleszterinbarát töltelékhez:
    • a tojások feléből kihagytam a sárgáját (ami zsírosabb és magasabb a koleszterintartalma)
    • tejszín helyett tejet használtam
    • light mozzarella sajtot használtam, abból is csak egy keveset
    • a mozzarella egy részét tofura cseréltem
    • telepakoltam zöldségekkel és zöldfűszerrel :)
    • nagyon kevés parmezánnal szórtam meg a tetejét
Teljes kiőrlésű!

Mint a sonkadarabkákról láthatjátok, készült egy húsos változat a háztartásunk férfi tagjának :)





teljes kiőrlésű quiche



GOMBÁS-SPENÓTOS-BORSÓS QUICHE
(teljes kiőrlésű, cukormentes, húsmentes, kevesebb zsírral, koleszterinnel és kalóriával)

A tésztához:
  • 250 gram teljes kiőrlésű tönkölyliszt
  • 1 teáskanál só
  • 1 teáskanál kakukkfű
  • 60 ml olívaolaj
  • 120 ml hideg víz
Töltelékhez
  • 2 bögre gomba felszeletelve
  • 1 bögre zöldborsó
  • néhány marék bébi spenót
  • 100g tofu
  • 100g light mozzarella (vagy még 100g tofu)
  • 2 tojás + 2 tojás fehérje
  • 240 ml tej (laktózmenteset használtam)
  • 1-2 fokhagyma gerezd 
  • kakukkfű és/vagy más zöldfűszerek
  • 2-3 evőkanál reszelt parmezán sajt
Elkészítés:
I. Tészta - előre elkészíthető, 1-2 napig a hűtőben tárolható, vagy akár le is fagyasztható

Egy kis olajjal kikenem a sütőformá(ka)t. 4 kis- vagy 1 nagyméretű pitéhez lesz elegendő ennyi tészta.

A lisztet, sót, fűszereket összekeverem egy tálban. Hozzáöntöm az olívaolajat és egy villával kevergetem. Hozzáadom a hideg vizet, majd addig gyúrom, amíg jól összeáll. 
Kikaparom a tésztát egy meglisztezett felületre, és még 1-2 percig gyúrom. 

Ha kis pitéket sütök belőle, akkor 4 db kis veknire osztom a tésztát. Kinyújtom mind a 4 veknit kör alakúra, hogy éppen akkorák legyenek, mint a piteformák. A kinyújtott tésztalapokat beleemelem a formákba, jól belenyomkodom a sarkaknál és villával megszurkálom az aljukat.

200 fokra előmelegítem a sütőt. 15-20 percig sütöm a tésztákat, töltelék nélkül.

II. Töltelék
Egy serpenyőben megpirítom a gombát és a borsót egy kis olajon. Sózom, borsozom. A lényeg, hogy a gomba kiengedje a levét - és ne a pitét áztassa majd el. 

Az így előkészített gombát, borsót elosztom a 4 piteforma között. A pite formákba helyezem a bébispenótot, a mozzarella és/vagy tofu darabkákat.

Villával összekeverem a tojásokat, tojásfehérjéket és a tejet egy tálban. Kakukkfűvel vagy más fűszerrel, sóval, borssal és fokhagyma nyomóval összenyomott fokhagymával ízesítem. 

A tojásos-tejes masszát elosztom a 4 piteforma között. Nagyjából legyenek tele a formák a töltelékkel. 
Megszórom a tetejüket egy kis reszelt parmezánnal. 200 fokon 20-25 percig sütöm a pitéket, amíg szépen megszilárdul a tojásos töltelék és egy picit megbarnulnak.

Friss salátával melegen, vagy hidegen tálalom.
(a hűtőben 1-2 napig elállnak)



Megjegyzések