Citromos-málnás csiga (teljes kiőrlésű kelt tészta)

Megtört a jég!
Remekül sikerült a teljes kiőrlésű lisztből készült kelt tésztám :)

Többször próbáltam már fahéjas csigát vagy más kelt tésztát sütni teljes kiőrlésű lisztből, cukor- és néha laktózmentesen. Eddig még sosem voltam teljesen elégedett... Hiába alkalmaztam 1-2 praktikát, a teljes kiőrlésű liszt miatt nem kelt meg rendesen a tészta, illetve kicsit keményebb volt az ideálisnál.

Régóta szemeztem ezzel a málnás-citromos csiga recepttel. De nem mertem nekikezdeni - túlságosan sajnáltam volna az elpazarolt málnát. A 2-3 órás folyamatról már nem is beszélve.
Viszont felbuzdulva azon, hogy egy hét alatt 100 like-ot kapott a Facebook oldalam, átalakítottam a receptet és megpróbálkoztam vele :)



MÁLNÁS CSIGA
(cukormentes, teljes kiőrlésű, 13 csiga)
DISCLAIMER: a kelesztéssel együtt 3-4 órás folyamat!

Joy the Baker-től adaptálva

A tésztához:

240 ml tej (laktózmentest használtam)
100 g erytrit
1 csomag instant élesztő
100 g vaj (laktózmentest használtam)
1 tojás és 1 tojásfehérje
fél citrom héja lereszelve
0.5 teáskanál só
3,75 bögre teljes kiőrlésű zabliszt (~900ml mérőedényben) plusz még pár evőkanál a gyúráshoz, nyújtáshoz

A töltelékhez:

1 bögre friss vagy fagyasztott málna (ha fagyasztottat használd, ne olvaszd ki)
0.5 bögre erytrit + 4-5 púpos evökanál
1 citrom héja reszelve
1 teáskanál kukoricakeményítő
25 g olvasztott vaj

Opcionális öntethez:

1 bögre porXukor
2 teáskanál citromlé
1 evőkanál víz

I. A tészta elkészítése:

Felmelegítem picit a tejet a mikróban (vagy tűzön). Hozzáadom az erytritet, majd az instant élesztőt. Hagyom állni 5-7 percig. Közben előkészítem a többi hozzávalót. 
Hozzáadom a tejhez a puha vajat, tojást, citromhéjat, sót és turmixgépben picit összekeverem (villával is oké). 
3,75 bögre teljes kiőrlésű zablisztet adok hozzá - ez egy mérőedényben mérve kb. 900 ml. Jól összedolgozom fakanállal. Eléggé ragadós ezen a ponton a tészta. Nyugi, jó úton jársz :)

Szórj meg egy nyújtódeszkát (vagy más erre használt felületet) liszttel. Kapard ki rá a tésztát és szórj rá még 4-5 evőkanál lisztet, majd gyúrd kézzel 2 percig. Most már egy picit kevésbé ragad a tészta.

Tedd a tésztát egy nagy, olívaolajjal kikent tálba. Szórj még rá egy pici lisztet és fedd le folpack-kal és takard le egy konyharuhával és tedd egy meleg helyre kelni 1-1,5 órára. Most nyáron ez nem gond, tedd ki egy napsütötte ablakba. Télen melegítsd elő a sütőt és tedd be oda kelni.

Amíg kel a tészta:
  • Kenj ki vajjal vagy olajjal 1 nagyobb és 1 kisebb tortaformát vagy más hasonló méretű tepsit, amiben a 13 tekercs el fog férni
  • Készítsd elő a málnás tölteléket: keverj össze 1-1.5 bögre friss vagy fagyasztott málnát 0.5 bögre erytrittel, kukoricakeményítővel és egy citrom reszelt héjával
  • 25 g vajat olvassz meg
  • 1 óra szabadfoglalkozás :-) a fenti feladatok max 10 percet vesznek igénybe


Az 1-1,5 óra leteltével a tészta szépen megdagad és már nem fog ragadni. Fordítsd ki a tálból egy lisztes nyújtófelületre és kb. 1 percig gyúrd.

Itt tartasz most :)

Nyújtófával nyújtsd ki téglalap alakúra - nekem kb. 40x50cm lett - pont akkora, mint a nyújtólapom.

Oszd el az olvasztott vajat a tésztán. Szórd meg a málnás töltelékkel. A málnadarabkák nem fedik le teljes egészében a tésztát. Szórd meg még 4-5 púpos evőkanál erytrittel.



Tekerd fel a tésztát a rövidebb oldala mentén (tehát olyan hosszú legyen a tekercs, mint a tészta hosszabbik oldala). Negyedeld el a tekercset, majd minden negyedet vágj még harmadokra. Nekem 13 db 4-5 centi magas tekercsem lett. Óvatosan emeld be a tekercseket az előkészített sütőformába.

Fedd le konyharuhával és még 1 órára tedd meleg helyre kelni (pl. előmelegített, kikapcsolt sütőbe).
kelesztés előtt
kelesztés után

Ha megkeltek a tekercsek, melegítsd elő a sütőt 200 fokra (ha ott kelesztettél, ezalatt vedd ki a tekercseket).
Süsd őket 20-25 percig, aranybarnára. 






Megjegyzések