Epres-csokikrémes csokitorta - mínusz 3000 kalória

Pár napja olyan barátokhoz voltunk hivatalosak vacsorára, ahol a család egyik tagja laktózérzékeny. Igyekeztem olyan laktózmentes-cukormentes desszertet kreálni, amiben van valami meglepő - azaz túlmutat azon, hogy laktózmentes tejtermékre cserélem a tejtermékeket :)

Így született ez a csodás epres-duplacsokis torta. Belül 10 perc alatt elkészíthető saját készítésű eperdzsem lapul, a tetejére pedig szuperegészséges, a vajkrémnél jóval könnyebb csokis avokádókrém került. Csak azzal, hogy a krémben a vajat avokádóra cseréltem kb. 1000 kalóriát 'spóroltam' ki a tortából. 
(a)



Íme a tételes lista, hogy mitől kíméled meg magad (a laktózon kívül), ha a vajat avokádóra cseréled a csokikrémben:

200g vaj: 1434 kalória, 162 g zsír - ebből 102 g telített/rossz zsír, 430 mg koleszterol
                
200g avokádó: 320 kalória, 30g zsír - ebből 4g telített/rossz zsír, 0 mg koleszterol (b)
(forrás: Google)

Azzal, hogy erytritet használtam a tortához és a krémhez is kb. további 2000 kalóriát 'spóroltam'. Ez szeletenként kb. mínusz 200 kalóriát jelent egy 'átlag' csokitortához képest. Engem nem kifejezetten foglalkoztat a kalóriák száma, de azt nem bánom, ha adott kalória mennyiségből nem egy, hanem két szelet tortát ehetek :) Főleg, ha olyan finom, mint ez.

A friss eper pedig már csak ... nos ... hab a tortán :)


  • EPRES-CSOKIKRÉMES CSOKITORTA
  • laktózmentes, cukormentes, vajmentes, egészséges zsírokkal teli, teljes kiőrlésű
  • egy kb. 16 szeletes kis tortához (20 cm átmérőjű) elegendő

  • Hozzávalók
  • A tortához
  • 200g teljes kiőrlésű zabliszt (1,66 bögre)
  • 150g erytrit (0,75 bögre)
  • 45g cukrozatlan kakópor (0,5 bögre)
  • 1 teáskanál sütőpor baking powder
  • 2 teáskanál szódabikarbóna
  • 1 teáskanál só
  • 240 ml laktózmentes tej
  • 120ml olivaolaj (vagy egyéb növényi olaj)
  • 2 tojás, at room temperature
  • 1 teáskanál vanília kivonat
  • 240ml forró kávé (főzött vagy instant)

  • A csokikrémhez
  • 1 érett avokádó
  • 3 evőkanál cukrozatlan kakaópor
  • 4-5 evőkanál erytrit vagy más édesítő (ízlés szerint)
  • 1 teáskanál vanília aroma
  • 50 ml fekete kávé (instant vagy főzött)
  Az eperdzsemhez
   1 bögre eper
   fél teáskanál vanília aroma
   egy fél citrom leve
   egy kis víz


  • Elkészítés

  1. Előmelegítem a sütőt 175 fokra. 2db 20cm-es tortaformát kikenek olajjal és megszórom egy kis liszttel (egyébként nagyon letapad az alja). (c)
  2. Kimérem a 240 ml tejet és belecsepegtetek egy kis citromlevet. (d) 
  3. Elkészítem a tortát: Összekeverem a lisztet, erytritet, kakaóport, sütőport, szódabikarbónát, sót.
  4. Egy habverővel vagy kézi turmixgépben összekeverem a tejet, olivaolajat, tojásokat és a vanília aromát. Szép lassan hozzáadom a száraz hozzávalókhoz és jól összedolgozom. 
  5. A tésztához hozzáöntöm a kávét. Nagyon folyékony tésztát kapok. Nyugi, nem rontottál el semmit :)
  6. A tésztát elosztom a két előkészített tortaforma között. 25-30 percig sütöm őket 175 fokon. A torta közepébe fapálcikát szúrok ellenőrzésképpen. Ha száraz marad, elkészült a torta. Mielőtt rákenném a krémet, hagyom kihűlni.
  7. Megfőzöm az 'eperdzsemet': Egy kis lábasban kb. 1/4 pohár vizet öntök az eperhez, hozzáadom egy fél citrom levét, felforralom. Hozzáadom az erytritet és a vaníliát és még addig főzöm, amíg elég pépes masszát nem kapok (kb. 10-15 perc). 
  8. Elkészítem az avokádó krémet: Egy botmixerrel az avokádóból pürét készítek. Hozzáadom a vanília aromát, kávét, kakaóport és ízlés szerint az édesítőszert. További 1-2 percig turmixolom, hogy jól összeálljon a krém. Pár csepp tejet én szoktam hozzá adni, ez picit még krémesíti az állagát de enélkül is jó lesz. 
  9. Az avokádó krémet és az eperdzsemet is a hűtőben tárolom 1-2 órán át. Ezidő alatt kihül a torta is.
  10. Összeállítom a tortát: Az egyik tortalapot megkenem a dzsemmel. Ráhelyezem a másik tortalapot, azt pedig az avokádókrémmel kenem meg.  Friss eperrel dekorálom.
    Ez a torta még a második napon is tökéletes.
     
(a) Akinek számolnia kell a szénhidrátot, annak azért hozzáteszem, hogy míg a vaj gyakorlatilag nem tartalmaz szénhidrátot, egy avokádóban 18g szénhidrát van. De ennek a tortának az esetében ez kb. 1g szénhidrátot jelent szeletenként. Szóval személy szerint nem javaslom, hogy ezen aggódjunk :)
(b) A képen látható tortát 1 formában sütöttem, majd kettévágtam. De amikor 2 külön sütött, laposabb tortával dolgoztam, sokkal könnyebb dolgom volt, ezt ajánlom.
(c) Ez az angol 'buttermilk' (magyarul kb. az írónak felel meg) kiváltására szolgál. A citromlé pár perc alatt összerántja a tejet, szerintem sokkal egyszerűbb tejet és citromot tartani otthon, mint külön írót, tejfölt vagy joghurtot a sütéshez.







    Megjegyzések